Tepak Sireh 2008 : 1st Layer - Lapisan Pertama

Hari nie mula buat lapisan pertama untuk Tepak Sireh 2008, nampak gayanya tajuk lukisan nie Tepak Sireh 2008 lah. Persediaan letak kaler atas pallate Raw Umber, Prussian Blue, Cadmium Orange Hue, Chrome Yellow Hue, Titanium White, Sap Green. Minyak untuk mencairkan kaler Linseed Oil dicampur sedikit dengan Liquin bahan untuk mencepatkan kering.Aku memulakan sapuan berusku pada dulang terlebih dahulu, letakkan warna mengikut panduan photo yang sedia ada. Warna yang aku guna untuk dulang tersebut, Raw Umber + Prussian Blue + Titanium White tambah sedikit Chrome Yellow Hue dan juga sedikit Cadmium Yellow Hue secukup rasa yer. Gaul kaler tersebut di atas pallete kaler mengikut naluri anda menggaul kaler tersebut jangan sampai sebati, ini untuk menampakkan aura aura kaler tersebut sedikit sebanyak di atas permukaan dulang.
Ok sekarang sapuan warna dulang tersebut telahpun siap, kini kita perlu melembutkan setiap bayangan gelap di dulang tersebut (klik imej untuk lihat gambar besar) jika diperhatikan blending ataupun percampuran antara shadow/bayangan gelap dan warna dulang masik keras, kita perlu melembutkannya sedikit sementara kaler masih tidak kering.Ok sekarang kita telahpun melembutkan garisan bayangan di atas dulang tersebut, shadow/bayangan gelap tersebut telahpun disapu lagi sekali dengan warna Burn Umber+Prussian Blue dan sedikit Titanium White serta sedikit Cadmium Orang Hue+Chrome Yellow Hue. Sapuan lagi sekali ke atas bayang tersebut dilakukan untuk memblendkan dengan warna dulang atau melembutkan warna bayangan gelap tersebut supaya tidak nampak terlalu keras.
Seterusnya pewarnaan pada daun, kacip dan gobek, dapatkan warna yang dikehendaki seperti yang dulihat pada panduan photo. Daun tersebut aku gune Sap Green + sedikit Titanum White + sedikit Chrome Yellow Hue. Ape yang aku dapati sap green winton nie lambat sedikit daya kekeringannya dibandingkan dengan warna warna lain, kandungan minyak pada warna tersebut agak banyak dibandingkan dengan warna warna lain yang aku beli. Kacip tersebut aku gune warna Prussian Blue + Cadmium Red Deep Hue sedikit Raw Umber sedkit Cadmium Orange Hue.
Ok sekarang sapuan warna sudah hampir penuh pada keseluruhan kanvas, kita kena tutup semua bahagian2 puteh. Pianang tersebut aku gune warna Cadmium Orange Hue + Chrome Yellow Hue sedikit Titanium white.Sekarang lapisan pertama untuk Tepak Sireh 2008 telah pun siap, warna tepak sireh tu aku gune Raw Umber + Chrome Yellow Hue + Titanium White dan sedikit Cadmium Orange Hue secukup rasa serta sangat sedikit Prussian Blue. Klik imej untuk lihat stroke.

Comments

Popular Posts