On Show at National Visual Art gallery Malaysia. Kuala Lumpur


These two pieces of my painting is available and can be view at Balai Seni Visual Negara Until 10 July 2016 . Boleh dilihat di Balai Seni Visual Negara, Kuala lumpur, Malaysia sehingga 10 July 2016
kedua-dua lukisan di bawah ini terhasil dari timbulnya persoalan yang berlegar di fikiran tentang pengamatan saya terhadap gejala maya pada hari ni....
Memang benar bahawa teknologi kini berkembang lebih cepat daripada tingkah laku manusia. Dan lagi, imaginasi manusia adalah sumber yang tidak terhingga, manakala kapasiti rangkaian tidak boleh menjangkaui pemikiran manusia. Ketegangan dua hala inilah yang akan menimbulkan beberapa soalan yang menarik:

1. Bagaimanakah kita ingin memastikan bahawa rangkaian maya ini berdaya tahan, sensitif dan berdaya-pulih yang cukup untuk mengendalikan tekanan yang tidak menentu pada kapasiti yang diberikan terhadap perkembangan peranti, sambungan dan corak penggunaannya bukan sentiasa mudah diramal?
2. Sebaliknya pula, bagaimana kesan evolusi Internet berevolusi terhadap tingkah laku manusia?
3. Bagaimanakah kita ingin menjadikan manusia itu untuk berurusan dengan perubahan kadar yang lebih cepat dengan apa yang biasa kita gunakan?
4. Sesetengah orang sudah bergelut dengan teknologi hari ini, jadi bagaimana mereka akan menghadapi tahap tekanan yang lebih besar?
5. Apa mekanisme yang akan membolehkan kita untuk memeriksa tanda-tanda penting untuk rangkaian maya dan tahu bahawa segala-galanya berfungsi secara normal?
6. Apabila sesuatu kejanggalan timbul, bagaimana kita ingin memastikan bahawa rangkaian itu masih dalam keadaan beroperasi?
7. Soalan-soalan ini akan membentuk bagaimana kita berkembang bersama-sama dengan persekitaran digital yang baru.
Ini bukan sahaja akan melindungi masa depan digital kita, tetapi juga masa depan manusia itu sendiri.

Comments

Popular Posts